Bokrecension: Hela havet stormar (Kristoffersson)

Reading Time: 2 minutes

I ett avsnitt i boken Dumhetsbekämpning, som jag tidigare recenserat, tas fenomenet att vi blir mer och mer lättkränkta upp och redogör bla för de kränkningar och dumheter som pågick på lärosätet Konstfack i Stockholm mellan 2019-2021. Hela havet stormar är denna historia i detalj som läraren Sara Kristoffersson väl berättar ur sin synvinkel som boven och som måste kännas som en gruvlig revansch att få skriva. I korta drag så skrev hon en insändare i DN där hon raljerade över vissa studenters åsikt att rummet Vita havet på Konstfack borde byta namn på grund av rasism. Att hon gick ut offentligt med detta sågs inte med blida ögon av 44 lärare som sedan skrev under en insändare i DN där hon ansågs ha hängt ut sina elever med den makt hon hade i from av DN skribent. Konstfack höll sedan dessa 44 om ryggen när de av Sara blev anklagade för kränkning och mobbing genom att skriva under detta upprop. Boken avslutas med att en advokatbyrå ger Konstfack och de 44 rätt i att inget fel hade begåtts och att Sara börjar skriva boken, så hon äntligen fick berätta sin version. Vita havet fortfarande heter Vita havet.

Gör som 1 742 andra, prenumerera du med.

Boken är ett mästerverk enligt mig i sitt lilla sköna format för en eftermiddag i solen. 145 välskrivna sidor och 15*20 cm stor är enligt mig det perfekta formatet, liten nog att komma ner i magväskan och kunna läsas på en eftermiddag, stor nog att inte bara bli en parentes och försvinna i bruset. Språket är viktigt för mig så man slipper googla och Sara flummar inte ut i högskolesvenska för mycket, som di lärde har en förmåga att göra, Boken ger en insyn i en myndighets tystnadskultur där allt går ut på att ha en fin fasad utåt. Och de 44 ynkryggarna som senare inte ville prata om saken eller möta Saras blickar har jag själv upplevt, så det är hög igenkänningsfaktor. Sara har dock förmånen att ha en plattform (DN-skribent) som ger henne en makt som ingen annan i boken hade. Det hade dock varit coolt om hon hade vaskat denna till förmån för egen blog. Mina takeaways är att fajtas och sedan skriva en bok om eländet….

Men du kanske tvivlar?

Annons

0