Bokrecension: Allt ingen sa (Magyar)

Reading Time: 2 minutes

Boken är skriven av den förre Halmstad BK, Hammarby IF och Greuter Furth spelaren Richard Magyar som jag minns väl som en gänglig och stabil mittback men utan momentum pga skador. Rickard målar upp sitt fotbollsliv från barnsben då denne spelade fotboll fast det inte var kul tills att han 2021 lade av med fotbollen för att plugga psykologi.

Gör som 1 742 andra, prenumerera du med.

Offermentaliteten Richard nämner känner jag igen från mitt idrottsliv när jag ibland satt på bänken. Det ar ju tränaren som var dum i huvudet bara. Inte mitt fel. Motgiftet mot detta är att börja ta ansvar. Då skulle jag tränat ännu hårdare. Kommit ännu tidigare på träningen. Peppat mina kamrater ännu mer. Hade det inte hjälpt hade jag bevisligen valt fel lag att spela i. På jobbet handlar det om att sluta gnälla och göra något åt det eller byta jobb.

För att komma tillrätta med problemen ger Rickard många tips men jag nappar på ett – att sluta tänka. Framför allt när man ska sova och tankarna snurrar så tipsar han om att ”jaga bort tankarna”. Tänk dig att du är i en tom stor bubbla och du tänker på ingentig. Så kommer en tanke in i bubblan om vad du ska göra imorgon men du tar din borste och vispar ut den ur bubblan så den blir tom. Du står på vakt mot objudna tankar. Hur många tankar behöver du vispa bort innan du somnar?

Bokens format är enligt mig perfekt på ca 150 välskrivna sidor och tipsen är många på hur man ska mota ångest i grind. En ångest Richard ofta hade inför matcher men även ensam i sin lägenhet mellan matcher. Det som bröt hans is var en episod då han övervann sin ångest genom exponeringsterapi. Att gå fram till främmande människor och morsa utan att ha något på hjärtat. Tänk om jag vågat det när jag var tonåring i stället för att stå i hörnet och hänga på discot.

Jag hade dock hoppats på fler anekdoter från matcher och omklädningsrum men där får jag tji. Hur mådde Richard när han fick rött mot AIK i derbyt? Det borde ha kommit hatbrev både från bajare och gnagare och hur borstar man bort det?

Betyg: 3 av 5.

Men du kanske tvivlar?

Annons