Bokrecension: This is lean (Modig/Åhlström)

Reading Time: 2 minutes

Jag fick ett tips om att denna bok var den bästa när det gäller att förklara lean (litet l) och mycket riktigt var den precis så basic som den behöver vara för att vanliga dödliga som jag, Foppa och Magdalena Forsberg ska kunna rekommendera den. Är du som jag en effektivtetsnörd som jagar hundradelar i snabbköpet, i trafiken och på flygplatsen så är detta boken för dig. Till skillnad från pompösa böcker på engelska, kryddade av japanska termer, skrivna av professorer som inte sett ett verkstadsgolv, så är denna perfekt i all sin enkelhet. Den ger dig som funderar på att jobba lean en vägledning för hur man ska tänka. Det jag saknar i boken är dock råd på när man ska tänka så. Jag hävdar att lean inte är optimalt för komplext arbete som tex mjukvaruutveckling. Boken nämner just varians (komplexitet) som en av de stora bovarna för att inte kunna uppnå det perfekta läget men också att detta inte går att nå oavsett vad.

Min takeaway är att lean är en verksamhetsstrategi (hur) som bygger på en affärstrategi (vad) och att man behöver fundera på om man ska prioritera flödesoptimering (som rekommenderas) eller resursoptimering. Detta är unikt för varje verksamhet och bör definieras på så hög abstraktionsnivå som möjligt så man inte suboptimerar. Kan ett utvecklingsteam köra lean? Javisst men man behöver också verktyg och aktiviteter (ex Kanban board) som verkställer strategin. Kan ett fotbollslag köra lean? Javisst! Nanne Bergstrand (tränare Hammarby fotboll 2014-2016) målade KAIZEN (ständig förbättring) på väggen i omklädningsrummet. Det gick sisådär, men kul att den konservativa fotbollen tog nya grepp. Vi ska bli minst en placering bättre i tabellen, år för år. Och när vi vinner Allsvenskan ska vi vinna Champions league och sen ska vi degraderas till division 7 och börja om. Och just ständig förbättring hävdar jag är den inställning man ska ha – inte flummiga mål som H&M hade: ”Half the time, double impact by 2023 bla bla”.

Att alltid vara nöjd men aldrig nöja sig – det är målet.

/Ove Holmberg

Jag noterar dock ett skrivfel (?) i boken och det är att man blandar begreppen Secondary need och Indirect need. Det är samma och man borde välja ett.